Göran NilssonJag heter Göran Nilsson och bor tillsammans med mina två grabbar och fru söder om Stockholm. Jag arbetar som IT-Konsult på ett börsnoterat konsultbolag. Jag har alltid haft ett båt- och skärgårdsintresse men jag har inte växt upp med båt.

Men 2001 började jag leta efter en liten båt med min svärfar för att kunna komma ut lite i skärgården. Hösten 2001 hittade vi en liten kabinbåt som heter Rana 18 Cabin och är då 18 fot med en liten kabin. Båten var från -75 och hade en nästan lika gammal Johnson 70 hk utombordare.

LillaMy en Rana 18 Cabin

Tina ville egentligen inte ha båt men efter våra dagsturer och enstaka övernattningar så började hon också att uppskatta skärgården. Dock så var det ju lite trångt med 18 fot och låg utrustningsnivå för fyra personer. Så vi kom fram till att vi skulle satsa lite mer på sjölivet och skaffa en större båt med mer bekvämligheter.

Vi började skanna marknaden redan vid hösten 2002 och vi tittade på många båtar. Vi beslutade för att leta efter en båt med både för och akterruff så att ungarna skulle ha en egen ruff. Båtarna som vi tittade mest på var Nimbus 26 (äldre varianten), Oxelö 30, Saltö 29, Viking 28, Vinga 30, Comet 31 Commander och givetvis Flipper 850. Vi var för sena att slå till på en Comet 31 Commander och en Saltö 29 och sedan prutade vi lite hårt på en Viking 28 men den hade några frågetecken kring sig.

Hösten 2003 hade vi till slut två flipper 850 som vi var intresserad av. En i Stockholm där man hade gjort en del renovering av inredning och även bytt motorn till en AQAD41 med 290DP drev med 1/2 års garanti kvar och dels Fredrika som låg i norr om Sundsvall med en AQAD40B och ett singlepropdrev. Fredrika var dock mer utrustad och ca 70 000 billigare än båten i Stockholm. Vi hade hört synpunkterna om att 130hk nog var lite för lite om man semesterlastade båten och hoppades att Fredrikas 165 hk skulle räcka. Nu i efterhand kan vi nog konstatera att de 70 000 extra hade varit värd den extra kostnaden men vi är dock oerhört nöjda med Fredrika och nu har vi ju monterat en AQAD41 med DP drev i henne också.

Vi Köpte Fredrika i september 2003 jag fick en bekant att följa med mig med Fredrika från Sundsvall till Stockholm vattenvägen. Vi var rätt ensamma men det var ju en trevlig resa med en del problem. Det var inte lätt att hitta diesel på vägen ner men förra ägaren hade fixat två 20 liters dunkar som vi hade med som reserv. Första tankningen fick vi åka ända in till Söderhamns kanal där det fanns en landstation med brygga som man kunde tanka med kontomaten. Sedan klarade vi oss ner till Öregrund för nästa tankstopp. Förutom tankproblemen så märkte vi på morgonen efter övernattningen i Öregrund att mattan i akterkabinen var dyngsur av färskvatten. Vi hittade ingen läcka från färskvattensystemet och efter den incidenten så har vi inte heller haft något läckage. Sedan en bit in i Stockholms skärgård när jag höll på att laborera med trimplanen så slutade alla instrument att fungera och det gick inte att slå av motorn. Efter letande efter säkringar och läsande i instruktionsböcker så hittade vi att det var automatsäkringen till motorn som hade gått

Bild från 2004 med hela vår familj. Jag, Marcus, Henrik och Tina

Fredrika från 2007 som numera har blivit lite blåare

Eder webbmaster
Göran Nilsson